7 tips om uw online zichtbaarheid te vergroten

Het is steeds lastiger om jezelf te onderscheiden. Want online concurrentie groeit en de ontwikkelingen bij zoekmachines zoals Google gaan razendsnel. Toch bieden deze ontwikkelingen voornamelijk kánsen om uw online zichtbaarheid te vergroten. Hoe u deze benut? Met sterke content en geoptimaliseerde techniek.

Google streeft ernaar om zijn gebruikers de beste resultaten te tonen door het menselijk gedrag zo veel mogelijk te imiteren. Veel beoordelingsfactoren focussen namelijk op de vraag of een bezoeker een goede ervaring zal hebben en of hij met zijn zoekopdracht zijn doel bereikt. Voldoet u aan deze vraag? Dan wordt u beloond met een betere zichtbaarheid op Google. Enkele tips hiervoor.

1. Focus op zoekgedrag, structuur en gebruiksvriendelijkheid

Zoek uit in hoeverre het online zoekgedrag van uw doelgroep aansluit bij uw productaanbod. In welke beslissings­fases van de doelgroep is uw webwinkel relevant en wat zijn uw toegevoegde waarden? Een SEO-specialist kan u hierbij helpen door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Op basis hiervan kunt u met een usabilityspecialist een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur opstellen die is afgestemd op het online zoekgedrag van uw doelgroep.

2. Gebruik kwalitatieve content

Creëer voor elke relevante pagina unieke,kwalitatieve content die aansluit bij de behoefte van de doelgroep en op uw productaanbod. Kortom: wees een autoriteit en kijk goed wat uw toegevoegde waarde is voor uw bezoekers. Want Google waardeert webwinkels die iets extra’s bieden en geeft deze extra zichtbaarheid. Bedenk ook dat iedereen kan bijdragen aan de content. Van magazijnmedewerker tot CEO. Het zijn allemaal specialisten die weten wat er bij de doelgroep speelt en wat deze waardeert.

3. Hanteer slimme productcategorieën en filters

De categoriepagina geeft een lijst van producten binnen een specifieke categorie zoals ‘Jeans’ of een dieper-liggend niveau zoals ‘G-Star-jeans’. Het is raadzaam om de pagina als volgt in te richten:

  • Content. Plaats unieke en – voor de bezoeker – relevante teksten op de categoriepagina’s. Zorg ervoor dat het productaanbod het meest opvalt, omdat dat de belangrijkste paginainhoud is. Link bovendien de teksten door naar dieperliggende en gerelateerde pagina’s. Bijvoorbeeld: link het product ‘gekleurde enveloppen’ naar de pagina ‘zwarte enveloppen’.
  • Metadata. Gebruik een aansprekende metatitel van maximaal 64 tekens en een aantrekkelijke meta-omschrijving van maximaal 155 tekens. De metatitel moet het thema van de pagina communiceren. De metaomschrijving vertelt juist wat de bezoeker kan verwachten op de pagina en wordt afgesloten met een call-to-action. Deze omschrijving is overigens geen beoordelingsfactor voor Google, maar kan wel indirect bijdragen aan een hogere doorclickratio, dankzij de aantrekkingskracht van de omschrijving. Zo laat u automatisch de populariteit van de landingspagina stijgen.
  • Filter op productattributen. Vaak bevat een categoriepagina ook filters op productattributen zoals kleuren of maten. Hier horen aparte categorie­pagina’s bij, zoals kleuren (G-Star-jeans wit), modellen (G-Star-jeans 3301) of maten (G-Star-jeans W32 L32). Zorg dat deze eigenschappen elk een eigen pagina krijgen, zodat u deze voor de long tail kunt optimaliseren. Hier laten veel webwinkels kansen liggen.

4. Richt u op specifieke producten

Het zoekvolume op specifieke producten ligt normaal gesproken lager dan bij de categorieën. De koopintentie is in de regel echter hoger, omdat bezoekers specifiek zoeken naar meer informatie over dit ene product of willen weten welke aanbieders er zijn en met welke voorwaarden ze leveren.

  • Producttitels. Gebruik een logische opbouw voor uw producttitels en vermeld de belangrijkste informatie op een manier die de zoeker begrijpt. Bijvoorbeeld: G-Star-jeans 3301 bootcut blauw is een betere producttitel dan 3301 204001258.
  • Content. Zorg voor een volledige en duidelijke omschrijving van het product, eventueel met productvideo’s.
  • Klantondersteuning. Vermeld duidelijk hoe de bezoeker contact kan opnemen bij vragen.
  • Google Shopping. Bied elke nacht een bestand met het actuele product­aanbod aan bij Google. Daardoor toont Google uw producten tussen de organische resultaten bij populaire productgerichte zoekopdrachten. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid van uw productaanbod.
  • Productreviews. Sta bezoekers toe productreviews achter te laten. Zo wint uw productpagina aan relevante content, geeft u uw bezoekers extra gebruikersinformatie en helpt u hen een beslissing te nemen. Door de reviews technisch op te maken als rich snippets kunnen de gebruikers­beoordelingen als sterren getoond worden in de organische zoekresultaten in Google Search.

5. Zorg voor een gestroomlijnde techniek

  • XML-sitemap. Dit bestand bevat een lijst met alle relevante pagina’s van uw webwinkel en wordt idealiter iedere nacht opnieuw gegenereerd. Zoekmachines lezen het bestand zeer regelmatig uit. De voordelen merkt u vooral bij een groot en sterk wisselend productaanbod. Nieuwe producten komen namelijk sneller in de zoekmachines naar voren.
  • Snelheid. Een snelle webwinkel is gebruiksvriendelijk en wordt beter gewaardeerd door Google. Om erachter te komen waar je mee moet beginnen om je webwinkel sneller te krijgen kun je gebruikmaken van Google’s PageSpeed Insights, een website en tool waarmee verbeteringen geprioriseerd en automatisch in kaart worden gebracht.

6. Maak een socialmedia-plan

Maak een socialmedia-plan en integreer daarin Twitter en Facebook. Tweet bijvoorbeeld nieuwe producten en aanbiedingen. Plaats ook socialmedia-buttons op de productpagina en de pagina’s waar u bezoekers bedankt voor hun aankoop. Met deze buttons zorgt u dat klanten hun aankoop kunnen delen met vrienden.

7. Link met fysieke winkels

Hebt u zowel een fysieke als een online winkel? Houd er dan rekening mee dat steeds meer mensen zich steeds vaker online oriënteren op producten. Met online aanwezigheid en het belichten van fysieke winkels voor extra vertrouwen, stimuleert u het winkelbezoek. Fysieke winkels zijn onder andere prettig voor klanten om producten te zien of te voelen, advies in te winnen of om service te vragen. Laat daarom altijd duidelijk weten dat bezoekers zowel het product online kunnen bestellen als langs kunnen komen in de winkel.

  • Winkelpagina’s. Geef elke vestiging een eigen pagina met de adres- en contactgegevens, openingstijden en andere relevante informatie. Deze pagina is te optimaliseren voor trefwoorden, zoals de branche in combi­natie met de locatie, bijvoorbeeld: ‘juwelier Rotterdam’.
  • Google Places. Meld uw vestiging(en) aan bij Google Places voor extra zichtbaarheid van uw winkels in de organische zoekresultaten van Google. Zo kan de vestiging getoond worden wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘juwelier Rotterdam’ of met een mobile apparaat in Rotterdam zoekt op ‘juwelier’.

 

Bron:  e-commercemagazine